Hoe begrijpelijk is mijn organisatie? En hoe meet je dat?

Door: Coryke van Vulpen, senior adviseur begrijpelijke zorg bij Pharos expertisecentrum gezondheidsverschillen. Zij komt spreken op de Dag van de Begrijpelijke Communicatie op 10 mei 2022

Begrijpelijke taal in de zorg, gelukkig weten steeds meer mensen hoe belangrijk dit is. Vaak denken we aan begrijpelijke schriftelijke informatie. Of we denken aan begrijpelijke gesprekken door zorgverleners. Maar stel dat je je organisatie helemaal begrijpelijk wil maken, wat is hiervoor nodig? In het buitenland bestaan hiervoor verschillende modellen. Pharos heeft deze vertaald en aangevuld met haar eigen kennis over begrijpelijke informatie in de zorg. Zo ontstond de “Test: Hoe begrijpelijk is mijn organisatie voor iedereen?” Hiermee ontdek je in 10 stappen hoe begrijpelijk jouw organisatie is. En natuurlijk waar het beter kan!

Op 10 mei is er ruimte voor verschillende dialoogtafels. Aan een van deze tafels staat Coryke.

Aan deze Dialoogtafel pakken we de 10 stappen erbij, en gaan we met elkaar in gesprek. Waar doet jullie organisatie het al heel goed? En waar kan het nog beter? We delen tips en ervaringen. Als je het leuk vindt vullen we de test gelijk in. Dan ontvang je direct een uitslag en verbetertips. Je kan de test ook meenemen en deze later samen met je collega’s invullen.

Meer over Coryke van Vulpen:
Na mijn studie gezondheidswetenschappen ben ik begonnen in de GGZ, op het thema kwaliteit van zorg en cliëntervaringen. Daarna heb ik bij het LUMC gewerkt aan het meten van patiëntervaringen. In deze banen ontdekte ik steeds meer dat niet iedereen de kans krijgt om mee te doen. Deze standaard vragenlijsten zijn namelijk erg moeilijk. Soms moet je in een ingewikkeld digitaal systeem inloggen. Wat zeggen die uitkomsten dan, als je van een hele grote groep mensen de mening niet hoort? En dit is waarschijnlijk juist de groep waarbij het meeste misgaat. Sinds 7 jaar werk ik bij Pharos, het landelijk expertisecentrum gezondheidsverschillen. Pharos biedt kennis aan organisaties om te zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt op een goede gezondheid. Werken aan begrijpelijke communicatie is daarbij heel belangrijk.

Resultaten dialoogtafel

Besproken met: Willemijn, Wendy, Jolanda, Anke, Ina, Daphne, Marjolein, Emma, Karlijn, Leggy, Karin, Peter, Jolanda, Mieke

Belangrijkste conclusies:

  • Begrijpelijk communiceren is een verantwoordelijkheid van de hele organisatie. Niet alleen van de communicatieadvisuer of de zorgprofessional
  • De energie komt vaak van onderop. Mensen zoals wij hier vandaag jagen het aan. Maar je hebt uiteindelijk het bestuur nodig om echt aan de slag te gaan (geld, tijd, beleid).
  • Veel mensen die goed kunnen lezen en schrijven vinden eenvoudige taal ook fijner!

Advies voor vervolg:

  • Met deze kennis de organisatie in
  • Zorgen dat meer mensen zich bewust zijn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.