Logo EdLoket

Meedoen begint met begrijpen waar het over gaat

Door: Dennis, Joyce, Jason, Judith en Adem van EdLoket. Zij hebben een workshop gegeven op de Dag van de Begrijpelijke Communicatie op 14 april 2023

Hieronder de tekeningen die zijn gemaakt tijdens de workshop van EdLoket tijdens de dag van de Begrijpelijke Communicatie:

Wie zijn wij?

Wij zijn Dennis, Joyce, Jason, Judith en Adem. Wij wonen of werken bij Amerpoort. Bobbie en Cobi zijn de coaches. Wij houden allemaal van taal. Vooral begrijpelijke taal.  Daarom werken wij bij EdLoket.

Ontstaan van EdLoket

Vroeger schreef Amerpoort vaak moeilijke brieven aan de cliënten.
Cliënten zeiden tegen de directeur van Amerpoort:
“Je kan de brieven beter in begrijpelijke taal schrijven.
Dan begrijpen wij wat er staat.”
Toen zijn cliënten en medewerkers van Amerpoort begonnen met EdLoket.
Om samen te zorgen voor teksten in begrijpelijke taal.

Waarom de naam EdLoket?

Ed staat voor de cliënt. Voor de naam Ed kun je ook iedere andere naam gebruiken. EdLoket is voor en door cliënten.
En Loket omdat iedereen bij ons langs mag komen met vragen over begrijpelijke taal.

Meedoen begint met begrijpen waar het over gaat

Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de maatschappij.
Je kan pas meedoen als je begrijpt waar het over gaat.
Daarom werken wij niet alleen voor Amerpoort.
Maar ook voor andere organisaties.
EdLoket is onderdeel van de afdeling Communicatie van Amerpoort.

Medewerkers van EdLoket

Alle medewerkers van EdLoket hebben een licht verstandelijke beperking.
Wij werken op woensdag en donderdag.
EdLoket is een dagbesteding van Amerpoort.
We krijgen hulp van 2 coaches bij ons werk.

Begrijpelijke teksten

Iedereen die een tekst heeft geschreven mag bij ons langskomen.
Wij testen de tekst op begrijpelijkheid.

Hoe helpen wij?

Als het kan nodigen we de schrijvers van de tekst uit bij ons aan tafel.
Ze nemen hun tekst mee.
Of we ontvangen een vraag via de telefoon of de mail.

Met de beamer projecteren we de tekst op de muur. 
Om de beurt lezen wij een stukje tekst hardop voor.
We praten met elkaar over de woorden en de zinnen.
En kijken of we begrijpen wat er staat.
Dan zeggen we wat we ervan vinden.

Snappen we wat er staat?

Als de schrijver bij ons is hoort en merkt de schrijver wat we niet snappen.
De schrijver weet dan wat er beter kan. 

We geven tips en tops.
Door onze reactie weet de schrijver hoe de tekst ‘ontvangen’ wordt.
Dat helpt heel goed! 

Bijvoorbeeld:

  • De zinnen korter maken.
  • Alinea’s maken. Een alinea is een blokje tekst.
  • Duidelijke kopjes boven de alinea’s schrijven.
  • Onnodige informatie weglaten.
  • Moeilijke woorden vervangen door makkelijke woorden.
  • Het belangrijkste bovenaan zetten
  • Gebruik plaatjes

Plezier!

Wij werken met veel plezier samen bij EdLoket.
Wij laten zien hoe belangrijk begrijpelijke taal is. 
Wij werken gelijkwaardig en samen.

Persoonlijke ontwikkeling

Wij werken met taal.
Wij willen ook graag leren.
Wij leren van elkaar en over onszelf. 
En dingen van het leven.

Contact

Kom je ook een keer bij ons aan tafel?
Of wil jij meer weten over begrijpelijke taal en EdLoket?
Bel: 06 825 159 02
Of mail: [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *